FANDOM

Krogan Codex Image

A kroganok egy hatalmas kétlábú hüllőszerű faj, a Tuchanka bolygó őslakosai, amely világ a kíméletlen környezetéről, elenyésző erőforrásairól és rosszindulatú ragadozókban való bővelkedéséről ismert. A kroganoknak nem csak hogy sikerült életben maradniuk engesztelhetetlen anyabolygójukon, de valósággal gyarapodásnak is indultak az extrém körülmények közt. Sajnálatos módon, ahogy a krogan társadalom technológiailag egyre fejlettebbé vált, úgy fejlődött a fegyverzetük is.

Négyezer évvel ezelőtt, a krogan nukleáris korszak hajnalán, a még élhető, zsebnyi területekért vívott harcok egy egész bolygóra kiterjedő háborúvá fokozódtak. Tömegpusztító fegyvereket engedtek szabadjára, ezzel radioaktív tarlóvá alakítva Tuchankát. A kroganok primitív, a saját maguk alkotta nukleáris tél túléléséért küszködő klánokba tömörültek, s ez az állapot folytatódott egészen addig, amíg a szalárik felfedezték őket kétezer évvel később.

A szaláriak segítségével a kroganokat ”felemelték” a galaktikus társadalomba, és ők sokaságukat és katonai rátermettségüket kölcsönözték a Rekni Háborúknak (lásd lentebb) való végetvetéshez. Ironikus módon a reknik eltörlése után a gyorsan terjeszkedő kroganok maguk is fenyegetéssé váltak a galaxis számára, kirobbantván a Krogan lázadásokat, és ezzel kényszerítve a turiánokat a génfaló bevetésére. Ez a genetikai ”fertőzés” drámaian lecsökkentette a krogan nőstények termékenységét, ezzel súlyos mértékű zuhanást idézve elő a születések számában, majd a népességben, megszüntetve ezzel a kroganok számbeli előnyét.

BiológiaSzerkesztés

Kroganconcept

A természetes kiválasztás jelentős szerepet játszott a kroganok evolúciójában, köszönhetően a környezetük brutális mivoltának. A legtöbb Fellegvári fajtól eltérően, a kroganoknak egymástól távol ülő szemeik vannak – a Földön ez a zsákmányállatokra jellemző tulajdonság, de ez esetben 240 fokos látószöget biztosít a kroganok számára, ezzel biztosítva élesebb képet a közeledő ragadozókról, és nagyobb veszélyérzékelést adva nekik. A génfaló bevetését megelőzően a kroganok elképesztő gyorsasággal voltak képesek éretté válni és szaporodni.

A méretes púpok a vállukon folyadékot és tápanyagokat raktároznak, lehetővé téve számukra hosszabb időszakok túlélését élelem és víz nélkül. Egy nagyobb váll-púpra a magas rang jeleként tekintenek, mely megmutatja, hogy egy krogan egyed mennyire sikeres a vadászatban. A vastag irhájuk gyakorlatilag ellenáll a vágásoknak, karcolásoknak és zúzódásoknak továbbá erősen ellenáll a környezeti veszélyeknek, beleértve a mérgeket, sugárzást, és extrém forróságot vagy hideget is. Következésképpen az étrendjük tartalmaz olyan ételeket és italokat, melyek más fajok számára igen veszélyesnek bizonyulnak – ezt a tényt tükrözi a kedvelt krogan likőr is, a ryncol, mely ”úgy üt ki más fajokat, mint a matt üveg”. A fiatalabb kroganok sárga vagy zöld jelöléseket viselnek az irhájukon. Ezek a jelölések idővel barnává vagy sárgásbarnává sötétülnek, jelezve a korukat.

A kroganok általában több mint 7 láb magasak és durván egy tonnát nyomnak páncélzatban. Biotikus egyének ritkán fordulnak elő köztük, azonban akik birtokolják ezt a tehetséget, általában igen erős képességekkel rendelkeznek. A krogan biológia leglenyűgözőbb testfelépítési eleme a főbb szervek többszörös előfordulása. Ezek a másodlagos (és néhol harmadlagos) rendszerek tartalékként szolgálnak az elsődleges biológiai szervek sérülése esetére. Rendelkeznek például két szívvel, négy tüdővel és leginkább említésre méltóként négy herével. Ez tükröződik a szlengjükben, melyben gyakran beszélnek ”négyes ikrekről” mikor egy ember a ”golyók” vagy a ”párocska” szavakat használná inkább. A kroganoknak továbbá van egy másodlagos idegrendszerük is, mely ideg átvezető folyadékot használ, ennek hála szinte lehetetlen megbénítani őket. A kroganokból sárga vagy narancssárga folyadék szivárog, ha meglövik őket, amely akár lehet ez a folyadék, vagy a valódi vérük is.

A felesleges szervrendszerek birtoklása miatt a kroganokat nehéz megölni, vagy ártalmatlanná tenni átlagos harcok esetén. A puszta fizikai keménységükből adódóan egy krogan egyed várható élettartama évszázadokra nyúlik. A kroganok akár több mint ezer évig is élhetnek, ezt bizonyítja Okeer Hadúr esete, aki a Krogan Lázadások egy veteránja, jóval több, mint ezer évvel a Lázadások vége után halt meg (nem természetes okokból kifolyólag).

TörténelemSzerkesztés

Lásd még: Krogan lázadások

A kroganok felemelkedéseSzerkesztés

Urdnotdarg

Nagyjából 2000 éve a kroganok még egy primitív törzsi faj voltak, a saját maguk alkotta nukleáris téltől szenvedő világuk csapdájában. A szalárik szabadították fel őket ebből a helyzetből, akik ”kulturálisan felemelték” a kroganokat fejlett technológiával ellátva, és egy sugárzástól és halálos ragadozóktól mentes bolygóra átköltöztetve őket.

De a szaláriak közbelépése nem volt rejtett szándéktól mentes. Ebben az időben a Fellegvárt lekötötte hosszúra nyúló háborúja a reknikkel, egy intelligens űrutazó rovarfajjal. A szaláriak remélték, hogy a kroganok csatlakoznak a Fellegvár erőihez, mint katonák, hogy szembeszálljanak a másként megállíthatatlanak tűnő ellenséggel. A terv tökéletesen működött: a gyorsan szaporodó kroganok két generáción belül nemcsak, hogy elegen lettek az előretörő reknik visszaszorításához, de képesek voltak elviselni a rekni világokon uralkodó kíméletlen körülményeket is. Sikeresen az anyavilágaikra üldözték őket, ott felkutatták a rekni királynőket, és ezzel eltörölték az egész fajt.

A galaxis megmentőiSzerkesztés

Egy rövid ideig a kroganokat a galaxis megmentőiként tisztelték, és nem csak a meghódított rekni világokat tarthatták meg, hanem más bolygókat is kaptak kolonizálásra a Fellegvári űrben, a segítségükért való hála gyanánt. A Fellegvári Tanács még egy szobrot is kiállított a Prezídiumban - a Krogan emlékművet - a Fellegvári űr védelmében elesett krogan katonák tiszteletére.

De Tuchanka kegyetlen körülményei nélkül, melyek szinten tartották számaikat, a krogan népesség soha nem látott méretűre dagadt. A túlzsúfolt és erőforrásaikból kifogyó világokról a kroganok szétszéledtek, hogy erővel szerezzenek újabb világokat – világokat, melyeket már más, a Fellegvárhoz hű fajok népesítettek be. Mindig ”csak még egy” bolygóra volt szükségük. Az utolsó csepp az volt, mikor a kroganok elkezdtek letelepedni az aszári kolónián, Lusián. Amikor a Tanács megparancsolta, hogy távozzanak, Kredak Hűbérúr, a krogan nagykövet kirontott a Tanácstermekből, felszólítva a Fellegvár fajait, hogy szerezzék vissza maguknak a világaikat. Ezután hamarosan kitört a háború.

SS23

Az ezt követő Krogan lázadások majd három évszázadig folytatódtak. A kroganok óriási veszteségeket szenvedtek el, de a hihetetlenül magas születési arányuk miatt még így is egyenletesen nőtt a népességük. A győzelmük elkerülhetetlennek tűnt. A Tanács kétségbeesésében, a közelmúltban felfedezett Turián Hierarchiához fordult segítségért. A turiánok szabadjára engedték a génfalót a krogan anyabolygókon: egy rettentő biológiai fegyvert, melyet a szaláriak terveztek. A génfaló majdnem teljes csecsemőhalandóságot okozott, így minden 1000-ből csak 1 szülésből kerül csak ki élő utód.

A génfalóSzerkesztés

Miután a kroganok már nem tudták újra feltölteni soraikat, kénytelenek voltak elfogadni a megadásuk feltételeit. A Krogan Lázadások elfojtásában játszott szerepükért a turiánokat hellyel jutalmazták meg a Fellegvár Tanácsában. A kroganok azonban még mindig szenvednek a génfaló gyógyíthatatlan hatásaitól.

Az elmúlt évezred során a kroganok létszáma egyenletesen csökkent, szétszóródott és haldokló néppé téve őket. Néhányan bizarr módszerekkel kísérleteznek a génfaló kezelésére, beleértve a here átültetést. De szembenézve a fajuk kihalásának bizonyosságával, a legtöbb krogan egyedülállóvá és teljesen önérdekűvé vált. Tipikus módon a legtöbbet ajánló számára felbérelhető zsoldosként szolgálnak, azonban sokan még mindig neheztelnek, és megvetéssel tekintenek a Fellegvár fajaira, amelyek tragikus sorsra ítélték őket. Wrex megvetően megjegyzi, hogy klubok, kocsmák és bordélyházak gyakran próbálnak krogan kidobókat felvenni, ezzel lecsökkentve a népét egyfajta státusszimbólummá.

Egy a kroganok által pénzelt, a génfalóval foglalkozó, sikertelen kutatást leszámítva, melyről egy Fellegvári liftben hallhatunk, a legtöbb krogan nem is dolgozik az ellenszeren, mivel őket jobban érdekli a harc, mint a tudomány. A kroganok kihalása elkerülhetetlennek tűnik, hacsak nem fedeznek fel és használnak egyfajta gyógyírt.

A Mass Effect 2-ben, Mordin Solus elmagyarázza, hogy valójában a kroganok úgy fejlődnek, hogy megszüntessék a génfaló okozta kárt. A túlnépesedés megelőzése érdekében Mordin Speciális Kiképzésű Osztagával létrehozott és alkalmazott egy módosított génfalót, ami állítása szerint alacsony szinten tartja majd a népességet, de közben engedi egy életképes létszám fennmaradását, mutatva, hogy a krogan faj nincs is annyira halálra ítélve, mint hiszik. Mordin kijelenti, hogy az eredetit és az új génfalót is úgy tervezték, hogy stabilizálják a krogan születési arányt az iparosodás előtti szinten – vagyis ezerből egy élve születésen. Az említett, lenyűgöző krogan születési arány alapján úgy tűnhet, hogy valójában a krogan kultúra elképesztően erőszakos természete a felelős az apadó létszámukért. Ironikus módon ez azt jelenti, hogy ha a kroganok nem lennének annyira meggyőződve arról, hogy a fajuk kihalásra ítéltetett, és következésképpen kevesebb időt töltenének a Galaxisban való harc utáni kóborlással, a létszámuk akár növekedhetne is – így alapjában véve a saját fatalizmusuk öli meg őket.

KultúraSzerkesztés

KroganMonument

A kíméletlen krogan anyabolygó keménységre szabta úgy krogan pszichológiát, mint a testüket. A kroganok mindig is hajlamosak voltak az önzésre, az ellenszenves és nyers viselkedésre. Tisztelik az erőt és az önbizalmat, és ritkán lepi meg, vagy sérti őket az árulás. A gyengék és önzetlenek nem élnek sokáig. A kultúrájukban az ”első számúval való törődés” egyszerűen természetes dolog. A kroganoknak erős területvédő ösztöneik vannak, melyek a harc során nagyon hasznosak, de problémákat is okozhatnak; például mikor, űrhajón utaznak, a kroganok szinte képtelenek osztozkodni a szállásukon.

A legtöbb krogan csakis magában bízik, és csak magát szolgálja. Ez a magányos hozzáállás részben a fatalista és dőre felfogásukból ered, melyek a kroganok hozzávetőleg maroknyira csökkenését okozó génfaló mély társadalmi hatásai. Nem csak hogy dühösek, mivel látszólag az egész galaxis ellenük van, de általában pesszimisták is a fajuk túlélési esélyeit illetően. A túlélő kroganok nem látnak értelmet a jövő építésében; nem lesz jövőjük. A kroganok annak a felfogásnak élnek, hogy ”ölj, fosztogass és légy önző, mert holnap meghalunk.”

A nőstény kroganok ritkán hagyják el az anyabolygóikat, a szaporodásra összpontosítanak, megkísérelve leállítani a kroganok túl gyors létszámcsökkenését. A maradék kevés termékeny nőstényt, akik még képesek kihordani a fiatalokat, háborús kincsként kezelik, akiket elrabolnak, alku tárgyai, vagy megküzdenek értük. A közelmúltban feljegyezték, hogy a krogan faj nőstényei a hímekétől elkülönített klánokban élnek. A nőstény klánokból követeket küldenek ki, hogy eldöntsék, a férfiak közül kik érdemesek arra, hogy meglátogathassák őket. A génfaló hatásai és a termékeny nőstények hiánya miatt ez gyakran megtörténik, és sok hím krogan nemz gyermekeket ugyanazzal a nősténnyel.

VallásSzerkesztés

A kroganok nem mutatnak erős vallásos eszméket. Csupán annyira közelítik meg a vallást, hogy Üreg nevezetű rituális temetkezési helyeket létesítettek, ahol kiállítják az őseik koponyáit, hogy emlékeztessék őket arra, hogy ”honnan jövünk mind és hová tartunk.” Az Üregek annyira szentek amennyire csak bármely krogan terület lehet, és ott mindennemű erőszak tiltott. Továbbá sok krogan emleget egy ”Üresség” nevű helyet, amely valószínűleg a túlvilág krogan változata.

KlánokSzerkesztés

A kroganok számos klánra tagolódtak. Egy klánhoz való tartozás felhatalmaz egy krogant saját tulajdon birtoklására, a sereghez való csatlakozásra és jelentkezésre egy csatamester alá szolgálni. A fiatal kroganok átesnek az áthaladás szertartásán, melyet a csatlakozni kívánt klán tiszteletreméltó sámánja felügyel. Az Urdnot klán esetében ez abból áll, hogy meg kell küzdeniük Tuchanka különféle vadállataival, végül pedig szembe kell szállniuk egy falócsáppal. Pusztán öt percig túlélni ezt az érdemesség bizonyítékaként elfogadott tett, de a falócsáp megölése még nagyban növeli a jelölt presztízsét és rangját. Kevés kívülálló láthatta valaha az áthaladás szertartását, annak ellenére, hogy a krogan hagyományban nincs olyan szabály, amely kimondaná, hogy egy nem-krogan nem segíthet a szertartáson való áthaladásban a résztvevő krantt-jaként. A klán sámánja tartja fent az áthaladás szertartását az összes többi rítussal és hagyománnyal együtt. A sámánnak hosszadalmas és kínzó szertartásokon kell átesnie, hogy felvehesse ezt a címet, és a nevéről is le kell mondania. Az ilyen szintű elkötelezettsége miatt a sámán a klán egyik legmegbecsültebb tagja.

Ismert krogan klánok:

  • Drau Klán - Drau Sorze egy"ruzad", vagy "bíró", a Tuchankai Ghurst Köztársaságban.
  • Forsan Klán – eme a klán vezetője a Pyjak trágyával való megdobálása miatt kivégeztette a kereskedőt, aki behozta őket Tuchankára.
  • Ganar Klán – egy száműzött krogan csatamester, Ganar Wrang alapította a Vér Falka zsoldos csapatot.
  • Gatatog Klán- Gatatog Uvenk irányítja Tuchankán.
  • Hailot Klán - Hailot Wrund klán vezér irányította Garvugot a 2185-ös testületi megszállás előtt.
  • Jorgal Klán – köztudottan ez a klán rendelkezik a legerősebb krogan vérvonallal.
  • Jurdon Klán – az Urdnot Klán ellensége Tuchankán.
  • Nakmor Klán - a Nakmor Nagykövetet megtalálhatjuk Tuchankán, a Sámán mellett.
  • Quash Klán - Quash Hurgott egy Vér Falka parancsnok.
  • Raik Klán – innen ered az "Aralakh" szó, melynek jelentése a "Harag Szeme" terjedt el a galaxisban Tuchanka csillagának neveként.
  • Ravanor Klán – a klán bányászati műveleteket végez Tuchankán; Ravanor Tusk Hadúr a klán egyik tagja.
  • Urdnot Klán
  • Weyrloc Klán

KormányzatSzerkesztés

Maga a krogan vezetés fogalma elvesztette hitelességét a Lázadások leverése után. Valaha egy hadúr akár annyi hatalommal is bírt, hogy egész naprendszereket is megdönthetett vele, és így Hűbérúrrá válhatott, manapság azonban ritkán fordul elő, hogy egyetlen vezérnek több mint ezer harcos fogadjon hűséget. Gyanított, hogy az agresszióra való hajlamuk és a területvédelmező természetük miatt a kroganok képtelenek létrehozni bármilyen típusú központosított kormányzatot vagy parlamentet, mely nem a félelmen vagy az engedelmességen alapul.

KatonaságSzerkesztés

KroganBattlemaster2

A hagyományos krogan taktikák a nagy seregeket felőrlő hadviselésre épültek. Az olcsó és kidolgozatlan felszerelést használó katonai alakulatok erősek voltak ugyan, de rugalmatlanok is. A parancsosztás és az irányítás nagyban központosítva volt, a katonák a csatamezőn, akik meglátták a célpontot, kapcsolatba léptek a parancsnokaikkal tűzerő-béli támogatásért.

A génfaló bevetése óta a kroganok már nem engedhetik meg maguknak a régi horda-támadásokkal járó veszteségeket. A Csata Mesterek felérnek bármely más fajból tíz katonával. Egy Csata Mester számára a gyilkolás tudomány. Olyan tiszta, nyers erőn alapuló harcművészet kifejlesztésére összpontosítanak, amely kihasználva az ő brutális erejüket akár egyetlen pontos, elsöprő csapással ártalmatlanná teszi ellenségeiket. Ez a váltás a nagy sereges hadviselésről a maximális hatékonyságra megnövelte a csatatereken a keresetet a biztonságiak és a ’ felbérelhető izmok’ iránt. A kroganok rosszhíre miatt a legtöbb ilyen munka a törvényen kívül esik.

A Csata Mesterek nem ’ fényes megjelenésűek’, de adnak a jó felszerelkezésre és felfegyverkezésre, ha lehet legalább egy fegyverrel végtagonként. Ők érzéketlenek és brutálisak, de módszeresek és fegyelmezettek is. Bármilyen elérhető eszközt bevetnek, hogy elérjék céljukat, akármilyen elítélendő is az. A túszejtés és a fajirtás is elfogadható módszer számukra egy csendes, kevés krogan áldozattal járó megszállás biztosítására.

A Saren erőinél szolgáló kroganok visszatérni látszanak a régimódi tömegeket felőrlő harchoz. Szoros együttműködésben állnak továbbá az őket támogató geth egységekkel, akik azt a szerepet töltik be náluk, mint máshol a harci robotok.

A kroganok közt ritkák a biotikusok, főleg mióta beszüntették a műtéti úton való létrehozásukat (a magas halálozási arány miatt). Ahányan léteznek, azokra gyanakvással és félelemmel tekintenek. A kroganok ezt a félelemmel körülölelő légkört egy tiszt hasznos tulajdonságának tartják, és ezért gyakran előléptetik őket. Harci robotjaik és egyéb fejlett felszereléseik hasonlóan kis számban vannak.

A Krogan Lázadások vége óta a kroganok számára tilos a hadihajók gyártása. Ezt a tiltást a Demilitarizációt Kikényszerítő Irányító Tanács, a Fellegvári Tanács keze tartatja be, mely több helyőrséget is fenntart a Krogan DMZ-ben. Minden néhány évente egy újabb krogan hadúr megszegi a törvényt, de általában a riválisainak szövetsége elpusztítja a hegemóniáról szőtt álmait még mielőtt a Fellegvár erőinek akár egy lövést is le kéne adniuk.

Ismert kroganokSzerkesztés

Krogan világokSzerkesztés

ÉrdekességekSzerkesztés

  • Eddig még csak egyetlen nőstény krogannal találkozhattunk; ő Mordin Solus lojalitás küldetése közben található ponyvával lefedve, holtan fekve egy asztalon. Észrevehetően alacsonyabb a hím kroganoknál.
  • Zaeed Massani szerint, ha valaki kést döf egy bizonyos pontba a kroganok fejének elején található lemez mellett, akkor azt a lemezt le lehet tépni. Nyilvánvalóan ez az egy dolog az, amitől a kroganok félnek.

HivatkozásokSzerkesztés

FordítottaSzerkesztés

szaszpetya

36px Fajok 36px
Fellegvár AszáriDrellElkorHannárEmberŐrzőSzalariánTuriánVolu
Fellegváron kívüli BatariánBegyűjtőGethKroganLeviatánKvariánRaloiKaszás
Virtuális idegenVorchaYahg
Történelmi ProtiánRekniEgyéb történelmi fajok

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki