FANDOM

M35 Mako Szerkesztés

Az M35 Mako egy gyalogsági harci jármű, melyet a Rendszerek Szövetségének fregattjai számára terveztek. Arra tervezték, hogy képes legyen gyors harctéri telepítésre, melyre elődje az M29 Grizzly nem volt alkalmas. Bár az M35 belső kialakítás meglehetősen szűk, maga a jármű kellően kicsi ahhoz, hogy egy fregatt rakterében is szállítható legyen, ennek hála lényegében bármely bolygóra gyorsan és könnyen ledobhatóvá vált.

Felszereltség Szerkesztés

A tüzérségi toronyba integrált 155 milliméteres tömeggyorsító ágyúval, és a koaxálisan szerelt géppuskával a Mako képes volt a gyalogság fegyveres támogatására, miközben a mozgékonysága is megmaradt. Mivel a Szövetségi gyalogságnál alapkövetelmény, hogy bármely bolygón, és bármilyen planetáris környezetben bevethetőek legyenek, a Mako légmentesen zárható, saját létfenntartó rendszerrel. A járművet saját hidrogén-oxigén energiacellák üzemeltetik.

A jármű páncélzata kellően erős ahhoz, hogy kibírja a nagy magasságról történő telepítéseket (ledobásokat) és a felszíni ugratásokat, ellenálljon az extrém hőségnek, vagy hidegnek, és a kemény terepviszonyoknak. A Mako felfüggesztése, és meghajtási rendszere úgy lett kialakítva, hogy alkalmazkodni tudjon a lehető legkülönfélébb terepviszonyokhoz, továbbá képes legyen gyors irányváltásokra, hála a függetlenül hajtható kerekeknek, és az egyesével állítható forgásiránynak. A független kerékhajtás lényegében tank-szerű irányítást is lehetővé tesz.

A jármű alacsony gravitációs planétákra való telepítést, és üzemeltetést mikro-fúvókák, és egy parányi "Nulladik Elem Mag" segíti elő, mely képessé teszi a járművet a tömegének növelésére, elősegítve ezzel a nagyobb súrlódást, a jobb tapadást és irányíthatóságot. Szintén az N.E Mag felel azért, hogy a Mako a hagyományos fizikát meghazudtoló módon, szinte már függőleges sziklafalakat is képes megmászni, illetve, hogy egy esetleges fejre állás sem tesz komolyabb kárt a járműben. Bár az N.E. Mag nem elég nagy ahhoz, hogy teljesen ellensúlyozza a jármű tömegét, a Mag képes annyira lecsökkenteni azt, hogy biztonságossá tegye a Mako légi telepítését/ledobását. A légi telepítési manőver általában legalább 100 méteres sík terepet kíván meg. A légi telepítési művelet lehetővé teszi a fregattok számára, hogy szárazföldi erőket juttassanak egy adott műveleti területre, miközben minimalizálja a hajó kitettségét az ellenséges légvédelmi tüzérségnek. A légi telepítési művelet során a Mako-t a jármű alján található mikro fúvókák lassítják biztonságos landolási sebességre. Ezek a fúvókák arra is használhatóak, hogy a nehéz terepen manőverező Makót segítsék a haladásban, adott esetben egy-egy elakadásban is nagy segítséget jelentenek.

A Mako burkolatát lézer-érzékelő blokkok borítják, melyek figyelmeztetik a legénységet az ellenséges lézer-vezérlésű tüzérségi rakétákra.   A földfelszín-radar felderíti a járműelhárító aknákat, és egyéb földalatti anomáliákat. A szenzorok által begyűjtött adatok a fedélzeti számítógép HUD-ján jelennek meg.

A Szövetségi erők felszíni helyőrségei számára gyártott különféle harcéri támogató járművek közül sok a Mako alvázára épül. Többek között felderítő drón irányító állomás, mobil légvédelmi platform, és a "Moby" becenevű M38-as katonai mentőjármű. Az M38-as a békefenntartó műveletek során elhíresült fehér festéséről kapta becenevét. Kizárólag a hajófedélzeti legénységek számára elérhető egy sokcélú, komolyan páncélozott alapmodell is.

Mass Effect Szerkesztés

Az SSV Normandy (SSV Normandia) rakterében helyet kapott egy Mako, melyet földfelszíni felderítő és harci járműnek használnak. Shepard parancsnok számtalan alkalommal használja a járművet a Saren Arterius elleni küldetése során.

Az Ilos-on Shepard parancsnok csapata arra használja a Mako-t, hogy azzal utazzon keresztül a Conduit (Vezető) elnevezésű miniatűr tömegrelén. Amint áthaladnak a portálon, a Mako azonnal a Fellegvárba teleportálódik, ahol ráesik két geth katonára, majd végül az oldalára borul. A landolás során a jármű alaposan összetörik, így a parancsnok és csapata elhagyja azt, és gyalog folytatják az útjukat, és a harcot.

Mass Effect 2 Szerkesztés

A játék elején látható, hogy a Mako-t kijavították, vagy lecserélték egy új darabra. Mikor a Begyűjtők Hajója elpusztítja az SSV Normandiát egy meglepetésszerű támadás során, a hajó roncsai az Alchera nevű bolygó felszínére zuhannak. A Mako nagyrészt sértetlenül vészeli át a zuhanást, végül a szétszóródott roncsok között, egy sziklán állapodott meg. Ez jól demonstrálta a jármű ellenállóképességét. Később a jórészt sértetlen Mako láttán, a roncsokat felderítő Shepard parancsnokot elkapja egy bevillanó emlékkép, amint a jármű a Normandia rakterében parkol.

Az SSV Normandia utódja a Normandia SR-2 építése során a Mako-t egy UT-47-es Kodiak típusú harci sikló váltja fel. Ettől kezdve ez a jármű szállítja be és ki Shepard parancsnokot a harci zónákba.

Mass Effect 3 Szerkesztés

A Földért folytatott végső harc során számos Mako-t telepítettek az elsődleges harci zónába, ahol Hammer Team (Kalapács Csapat) kódnéven ezek a járművek képezték a Szövetséges erők fő páncélos osztagát. A londoni mikroportálért vívott végső csata során számos Mako harcjármű próbálta elkerülni a Hírnök (Harbinger) nevű kaszás támadását, de kivétel nélkül mind elbukott, megsemmisült. Egy robbanás során a levegőbe repült Mako súlyosan megsebesítette Shepard csapatát, miután kis híján rájuk zuhant, majd felrobbant. Ezek után Shepard egyedül volt kénytelen folytatni a rohamot.

Apróságok Szerkesztés

A több felderítetlen világon és küldetés alatt látható Mako-ra hasonlító (többnyire összetört, elhagyatott, vagy kiégett) jármű, az öreg M29-es Grizzly, a Mako elődje.  Mivel elődje becenevét a " Grizzly " medvéről kapta, az M35 Mako nagy valószínűség szerint a Makréla cápáról (Mako Shark) kapta a becenevét.

A Mako terveit a való világban is fellelhető tervezési sémák alapján alkották meg. Az egyik ilyen forrás a 20. század egyik ikonikus orosz Páncélozott Szállító Harcjárműve, a BTR széria lehetett, különös tekintettel a lövegtoronyra, a jármű formájára, és az oldalsó ajtókra ( bár a játékban nem használták őket, azért láthatóak). Másik ilyen forrás a 6x6 MOWAG Piranha (svájci PSZH) lehetett.

Mintegy feleletként a Mako néha már-már botrányos sziklamászó képességére a BioWare hivatalos boltjaiban kapható "Mako Hegymászó Csapat" (Mako Mountain Climbing Team) feliratú póló.

A Mako legalább 4 embert képes szállítani, ahogy azt a Feros-i misszió során láthattuk. Itt ugyanis a szokásos 3 tagú csapaton kívül Lizbeth Baynham is helyet kap a járműben. Láthatjuk őt kiszállni a Mako-ból, mikor az ExoGeni bázis közelébe érünk.

A Mako feltűnik a Mass Effec: Paragon Lost című animációs filmben is, ahol első alkalommal a belsejébe is betekintést nyerhetünk. A jelenet tanulsága szerint legalább 8 embert képes szállítani a Mako (és még így is meglehetősen sok hely marad szabadon). (Megjegyzés: A Mako mintájául szolgáló, fentebb említet BTR 80-as harcjármű 11 fő szállítására alkalmas).

Ha a játékos a Mako-ban hal meg, feltűnik a "Mission Failed" felirat és a kamera elkezd körbe forogni a Mako körül. A Mako lövegtornya szintén forogni kezd, a kamerát követve. Szintén ez történik, ha a Mako megsemmisül, és a játékos megpróbál ismét beszállni a játékba. Ha a Mako megsemmisül, de a játékos nem ül benne, célszerű megpróbálni visszatérni a Normandiára.

A Mako a játékosok köreiben meglehetőse nagy népszerűtlenségnek örvendett, s erre a jelenségre egy kis humorral reagált a kiadó. A Mass Effect 2 Shadow Broker DLC-jében, a légi-járműves üldözés közben, ha a játékos vadul vezeti (rángatja, töri-zúzza) a légi-autót Liara epésen megjegyzi "Még mindig jobb, mint a Mako".

A Mako egy verziója látható a Mass Effect: Evolúció című képregényben, ami arra utal, hogy a Rendszerek Szövetsége már legalább az "Első Kapcsolat Háború" (First Contact War) óta használja a járművet. A korábbi BioWare-es író, Chris L'Etoile szerint ez csak egy ábrázolási hiba.

A Citadell DLC - Archive: Escape eseménysorozata alatt Shepard egyik csapata "Mako Csapatkén" (Team Mako) azonosítja magát. Ez valószínűleg tisztelgés a nevezett jármű felé. James Vega, aki köztudottan rajongója a járműnek mindig a Mako Csapat tagja, hacsak nem Shepard csapatához tartozik. James Vega és Steve Cortez között örökös - baráti - vita folyik, hogy melyik jármű a jobb, az M35 Mako, vagy az M44 Hammerhead, így Cortez ezen misszió során is az M44 felsőbbrendűségére esküszik. Nem mellesleg tagja a másik csapatnak, mely történetesen a Hammerhead nevet kapja.

A következő Mass Effect játékból kiszivárgott képeken látható a Mako egy változata. Bár a jármű löveg nélküli, de a kialakítása változtatható.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki