FANDOM

ME2Logo
Mass Effect 2
Fejlesztő(k) BioWare
Kiadó(k) Electronic Arts
Rendező(k) Casey Hudson
Producer(ek) Jesse Houston
Nathan Plewes
Tervező(k) Preston Watamaniuk
Programozó(k) David Falkner
Író(k) Drew Karpyshyn
Mac Walters
Motor Unreal Engine 3
Platform(ok) Xbox 360
Microsoft Windows
Play Station 3
Megjelenés(ek) Microsoft Windows,
Xbox 360

AM: 2010. január 26.
EU: 2010. január 29.
Play Station 3
AM: 2011. január 18.
EU: 2011. január 21.
Játékmód(ok) Egyjátékos mód

A Mass Effect 2 egy sci-fi akció szerepjáték melyet BioWare fejlesztett Xbox 360-ra, Microsoft Windows-ra illetve Play Station 3-ra. Ez a második installációja a Mass Effect trilógiának valamint folytatása a Mass Effectnek.

Verziók Szerkesztés

Kiadó: Electronic Arts, Inc.
Fejlesztő: BioWare Corp®
Formátum: DVD (Xbox 360, PC), Blu-ray (PS3), digitális kiadás (PC, PS3)
Besorolás: "M" for Mature (Észak-Amerika), BBFC 15 (Egyesült Királyság), 18+ (Európa), 16 (Németország), MA15+ (Ausztrália)
Felbontás: Xbox 360 és PS3: HDTV 720p/1080i/1080p, PC: a monitor és grafikus kártya által elérhető

A Mass Effect 2 megvásárolható a Mass Effect Trilógia részeként is, ami egy kötetbe foglalja össze a hűrom összefüggő játékot. A trilógiát 2012. november 6-án adták ki Xbox 360-ra és PC-re, illetve ugyanazon év december 4-én Play Stationre.

Kereskedelmi bónusz tartalom Szerkesztés

Attól függően, hogy hol és melyik verzióját vásárolta meg a felhasználó a játéknak illetve, hogy azt előrendelve vagy sem egy vagy több bónusz tartalmat kaphatott. Akik megvásárolták a BioWare egyik másik játékát, a Dragon Age: Vérvonalakat, azok egy további bónusz páncélhoz juthattak. A következő táblázat tartalmazza a különböző variációk által elérhető plusz tartalmakat.

Dragon Age: Vérvonalak Alapjáték Gyűjtői kiadás Digital deluxe verzió Playstation 3 verzió
Item Purchase Purchase Preorder Purchase Preorder Purchase Preorder Purchase
Vérsárkány páncélzat
Terminusz páncél 1 1
M-490 Blackstorm 1 1
Inferno páncél 2 2
Begyűjtő kitinpáncél
Begyűjtő gépkarabély
Incisor mesterlövészpuska

1 Kizárólag az alábbi kereskedőknél elérhető: 576 (Magyarország), Blockbuster (Olaszország), BT Games (Dél-Afrika), Coin-Op (Svájc), EB Games (Australia,Kanada), Gamestop (Egyesült Államok Norvégia Németország,Kanada), Gramer (Lengyelország), Play.com (Egyesült Királyság, csak alapjáték), Saluzi (Thaiföld) , (X)Zone (Csehország), Gameplanet(Mexikó ).

2 Kizárólag azoknál a kereskedőknél érhető el, amelyeknél a Terminusz páncél és az M-490 Blackstorm nem érhető el.

Promóciós bónusz tartalom Szerkesztés

Az Electronic Arts, a Dr. Pepper és a 7-Eleven közös promóciójában elérhetőek voltak további játéktartalmak. Az akció keretében azon felhasználók akik 7-Eleven üzletben vásároltak Dr. Pepper üdítőitalt, a hozzá tartozó kódot feltöltve a gyártó honlapján háromféle letölthető tartalomhoz juthattak. Ezek alternatív lehetőségként letölthetők voltak a Cerberus Networkön keresztül is mind Xbox 360-ra mind PC-re. A promóció 2010 január 28-ától ugyanazon év júniusáig volt elérhető.

Xbox 360 Szerkesztés

Microsoft Windows Szerkesztés

A játék Microsoft Windows-ra írt verzióját a BioWare fejlesztette és az Electronic Arts publikálta 2010-ben.

Rendszerkövetelmények Szerkesztés

Minimum Ajánlott
OS Windows XP SP3 / Windows Vista SP1 / Windows 7
Processzor 1.8Ghz Intel Core 2 Duo vagy ezzel megegyező AMD 2.6+ Ghz Intel Core 2 Duo vagy ezzel megegyező AMD
Memória 1 GB (Windows XP) / 2 GB (Windows Vista / 7) 4 GB
Grafikus kártya 255 MB videókártya memória, Pixel Shader 3.0,
Nvidia GeForce 6800 vagy jobb /
ATI Radeon X1600 Pro vagy jobb
NVIDIA GeForce 8800 GT vagy jobb/
ATI Radeon HD 2900 XT vagy jobb
Szabad hely 15 GB
Hangkártya DirectX 9.0c kompatibilis hangkártya és driverek 100% DirectX kompatibilis hangkártya és driverek

Megjegyzés:

  • A leghatékonyabb működés elérése érdekében ajánlott a legújabb driverek használata. A laptopra illetve egyéb mobil eszközre telepített verziók a fentebb említett, támogatott grafikus és hangkártyák által nem lettek tesztelve, így ezeknél teljesítménybeli problémák léphetnek fel. Hivatalosan nem támogatottak ugyanúgy, mint az Intel és S3 grafikus kártyák sem.
  • A 2010. június 15-étől elérhető NVIDIA driverek okozhatnak problémát, ha ilyet tapasztalunk a driver egyik korábbi verziója megoldhatja a problémát.
  • Az NVIDIA GeForce 7300, 8100, 8200, 8300, 8400, és 9300 valamint az ATI Radeon HD3200 és HD4350 kártyák a minimális rendszerkövetelmények alatt vannak.
  • A játék kétmagos processzort igényel, hogy a nem hivatalos javítások nélkül is fusson.
  • A játék elfuthat olyan rendszereken is, melyek nem felelnek meg a minimális rendszerkövetelményeknek, de a felhasználók tapasztalatai változók: a játék nem garantált, hogy hiba nélkül fog futni. Hivatalosan ezen követelmények alatt a játék nem támogatott, úgyhogy ilyen esetben csak saját felelősségre futtassuk.

Play Station 3 Szerkesztés

A játék Play Station 3-ra írt verzióját a BioWare fejlesztette és az Electronic Arts publikálta 2011-ben.[1] Ezen verzió a játék motorjának azon változatát használja, melyet a Mass Effect 3-hoz fejlesztettek.[2][3]

A teljes verzió elérhető a PlayStation Networkön keresztül.[4]

Hozzáadott tartalom Szerkesztés

A Play Station 3-as verzió az alábbi részeket tartalmazza:[5]

Letölthető tartalom Szerkesztés

A további letölthető tartalmak külön megvásárolhatók a játékhoz. Továbbá számos ingyenes és fizetős egyedi tartalom is elérhető volt korábban, amelyek az Xbox 360 és PC verzióval rendelkezőknek már megvolt vagy korábban elérhetővé vált számukra, de a PS3 tulajdonosoknak nem. Ezeket a következők tartalmazzák:[6]

Mivel a játék korábbi részét ekkor még nem adták ki erre a platformra, ezért a Cerberus Networkön keresztül elérhető volt a Mass Effect: Eredet, amely egy interaktív képregényt adott hozzá a játék elejéhez, ahol az előző rész fontosabb eseményeit meghozhattuk, melyek kihatással voltak a játékra.[7]

Sérült játékmentések Szerkesztés

Sok felhasználó panaszkodott arra, hogy a mentett játékaik sérültek voltak.[8] Ez ahhoz vezetett, hogy a konzolt újra kellett indítani és ezek után ezek a mentések játszhatatlanok lettek.

Amíg a játék ezen hibáját javító patch nem készült el, addig a Chris Priestly azt javasolta, hogy a játékot pár óránként kapcsolják ki és indítsák újra mielőtt a mentés megsérülne.[9] Február 21-én kiadták a javítást ami megszüntette ezt a problémát.

Történet Szerkesztés

Lásd még: Mass Effect 2 útmutató
Lásd még: Cselekmény#MassEffect 2

A játék prológusa Szerkesztés

A játék az első rész cselekményei után pár hónappal később folytatódik. A Szövetség megbízza Shepard parancsnokot, hogy kutassa fel a még megmaradt geth erőket. A küldetés során a Normandiát támadás éri, mely során a hajó megsemmisül és a legénység kénytelen evakuálni. A menekülés során néhányan életüket vesztik köztük maga Shepard is.

A játék cselekménye Szerkesztés

Két évvel a támadást követően Shepard egy Cerberus létesítményben ébred. Az állomás támadás alatt áll, ahonnan a szervezet két ügynöke segítségével sikerül kijutnia. Ezt követően találkozik a társaság első emberével a Rejtőzködő Fickóval, aki tájékoztatja arról, hogy amíg őt újjáépítették és kómában feküdt a Begyűjtők nevű titokzatos faj emberi kolóniákat rabolt és azóta is rabol el ismeretlen okokból. Arra kéri a parancsnokot, hogy járjon utána az ügynek és állítsa meg a további elrablásokat. Shepard hajlandó együttműködni, kinek a feladat innentől egy ütőképes csapat összeállítása illetve nyomok és információk szerzése az ellenségről. A küldetés végkimenetele pedig a Begyűjtők bázisának megsemmisítése.

Játékmenet Szerkesztés

Harcrendszer Szerkesztés

A Mass Effect 2 egy harmadik személyű lövöldözős (TPS) játék, melyben a korábbi részhez hasonlóan három fő támadási modellel rendelkezik: biotikus, technikusi illetve fegyveres. Ezeket a játék elején beállított (vagy mentésből áthozott) osztály típusától függően tudjuk alkalmazni. Eltérés a korábbi verzióhoz képest, hogy itt már csak az adott osztályhoz tartozó fegyvert birtokolhatjuk, valamint, hogy a fegyverek nem rendelkeznek kifogyhatatlan lőszerrel, azt felváltotta a hőtároló betétek alkalmazása ami konkrétan a lőszerkapacitásnak felel meg. Ezek viszont univerzálisak, azaz a fegyver típusától függetlenül felvehetőek (kivétel a nehézfegyvereket, amiknek külön beszerezhető lőszere van). Mindemellett változás, hogy a gránátot kivették a játékból. A sebződés mechanikája is módosult; a fejlövések nagyobb sebzést okoznak míg a lábat ért találatok lelassítják az ellenfelet. Újítás az életerő és a páncél regenerálódása, ami azt jelenti, hogy azok fedezékbe húzódva rövid időn belül újra feltöltődnek. A medigél felhasználása megmaradt, de ez már csak a csapattársak felélesztésére alkalmas. A fedezékbe húzódásnál változás még, hogy a karakter nem bújik be automatikusan ha arra megfelelő objektumhoz ér, hanem a játékosnak kell manuálisan behúzódnia.

Tapasztalat Szerkesztés

A különböző küldetések és megbízások végrehajtása révén a korábbihoz hasonló módon tapasztalati pontok gyűjthetők, mellyel karakterünkkel (és csapattársainkkal) szintet léphetünk. A maximális szint 60-ról 30-ra változott. A szintlépések által képességpontok gyűjthetők ám ezek felhasználás már eltérő. Az egyes képességekre költhető pont lineárisan nő, azaz mindig eggyel több pont szükséges a fejlesztéshez. Összesen 10 pontot költhetünk minden képességre (1, 2, 3, 4 elosztásban), aminek utolsó szintjét elérve választhatunk annak két eltérő fejlesztéséből. Újítás, hogy a képességek később cserélhetők/változtathatók illetve bónuszképességek szerzésére is van lehetőség.

Párbeszéd, moralitás Szerkesztés

A dialógus rendszer nem sokban változott. Itt is a megszokott tárcsás módszer segítségével választhatunk a különböző válaszlehetőségek közül, melyeknél az egyező stílusú válaszok mindig azonos helyen találhatók. A magas renegát illetve példakép pontszámot igénylő válaszok is megmaradtak, viszont kiegészültek az úgynevezett megszakításokkal. Ezek mechanikája, hogy a párbeszéd alatt félbeszakíthatjuk partnerünket valamilyen cselekedettel vagy közbeszólással. Ehhez a képernyőn alsó sarkaiban megjelenő ikon felugrása esetén van lehetőségünk a jelzett egérgomb megnyomásával. Itt szintén a renegát és példakép lehetőségek közül választhatunk, viszont a cselekménytől függ, hogy melyikre van lehetőségünk.

A moralitás rendszere megmaradt és nem sokban változott. Itt is a karakter jellemét és a játék történését formálja kiegészítve azzal, hogy a párbeszédnél korábban írt megszakítással is növelhető annak értéke.

Utazás és felfedezés Szerkesztés

A Normandia segítségével bejárhatóvá válik a galaxis, melynek felépítése a korábbihoz hasonló bár kisebb eltérés akad. A négy réteg megmaradt, azaz a legfelső szint a teljes galaxis, ezen belül találhatóak a csillaghalmazok, ezen belül a csillagrendszerek és végül pedig az elérhető bolygók és egyéb objektumok. Változás viszont, hogy a csillaghalmazon belül az egyes rendszerek közötti utazás már nem az egérmutató kiválasztásával történik, hanem üzemanyagot használva kell elnavigálni a Normandiát. Minden rendszerben egy galaxisban található térközrelé és csakis innen tudunk eljutni másik rendszerbe. Üzemanyag töltő állomás majdnem minden olyan rendszerben található ahol van térközrelé. Ahhoz, hogy mindenhova biztosan eljuthassunk érdemes gyakran feltankolni. Ha kifogy az üzemanyag félúton akkor kredit ellenében a rendszer automatikusan visszanavigálja a Normandiát oda ahol a térközrelé található. A rendszeren belüli utazás is hasonló, azaz mi navigáljuk az űrhajónkat a kívánt célhoz, viszont ez már nem fogyasztja az üzemanyagot.

A bolygók szkennelése és a szárazföldi felfedezés is módosult. A bolygó nézetben EDI jelezni fogja ha az átvizsgálásra érdemes majd ezután a szkennelés során egy minijáték keretében (szálkereszttel kell a keresett objektumot megtalálni) kell a bolygó felszínén megkeresni az anomália helyét, ahova ezt követően tudunk leszállni. Újítás itt, hogy a Mékó használata és az azzal bejárható nagyobb terület megszűnt, csak egy siklóval szállunk le az érintett helyszínre. Mindemellett a bolygókat átvizsgálhatjuk értékes nyersanyagok után is, amelyek a fejlesztésekhez szükségesek. Négyféle nyersanyagot tudunk bányászni a szkennelés során, ahol a szálkereszt adott helyén lévő nyersanyagok mennyiségét egy mérőskála mutatja és a szonda kilövésével az adott mennyiség beszerezhető. A mérőszondák száma korlátozott illetve nincs megkötés a kilövéseket illetően, úgyhogy érdemes csak nagyobb mennyiségeket begyűjteni.

Játékmentés átviteleSzerkesztés

Bővebben: Játékmentések átvitele

A korábbi részből átimportálható annak mentése, illetve a már végigjátszott Mass Effect 2-es mentésünket is importálhatjuk. Ezek különböző plusz előnyökkel járnak a későbbi végigjátszások során.

Demó verzió Szerkesztés

2010. június 14-én a BioWare kiadta az ingyenes demó változatát a játéknak Xbox 360-ra és PC-re. A demó a Mass Effect 2 első két küldetését és egy dossziémissziót tartalmazott[10][11]:

A második misszió után a játék automatikusan mentette az addigi végigjátszást amit a felhasználó a teljes verzióba be tudott tölteni és azt onnan tovább folytatni. Ezt követően a harmadik küldetés is lejátszható volt, viszont annak kimenetele már nem került bele a mentésbe.

2010. december 21-én Észak-Amerikában illetve december 22-én Európában is kiadásra került a demó verzió Play Station 3 platformra is.[12] A demó két a korábbitól eltérő küldetést tartalmazott[13]:

Letölthető tartalmak Szerkesztés

Bővebben: Letölthető tartalmak

A készítők sokkal több letölthető tartalmat szerettek volna készíteni mint az előző részhez ezt bizonyította az is, hogy a Mass Effect 2 fejlesztőcsapatának nagy része dolgozott is a további DLC-ken. Ezek a tartalmak új fegyvereket, páncélokat, karaktereket, világokat és összetett missziókat adtak hozzá a játékhoz.

Azok a felhasználók akik megvásárolták kaptak egy aktivációs kódot a Cerberus Networkhöz, amin keresztül egy 15 dolláros díj ellenében időszakosan hozzájuthattak különböző letölthető tartalmakhoz. Emellett további fizetős DLC-k is vásárolhatóak voltak. Az alábbiakban eszerint a séma szerint vannak felsorolva a tartalmak.

Cerberus Network Szerkesztés

Fizetős tartalmak Szerkesztés

Xbox 360 csomagok Szerkesztés

Fontosabb elemek Szerkesztés

Karakterek Szerkesztés

Bővebben: Karakterek/Mass Effect 2

Csapattagok Szerkesztés

Ideiglenes csapattagok Szerkesztés

1Szükséges hozzá a Kasumi - Ellopott emlékek letölthető tartalom megléte.
2Szükséges hozzá a Zaeed - A bosszú ára letölthető tartalom megléte.
3Szükséges hozzá Az Árnybróker Odúja letölthető tartalom megléte.

Főbb szereplőkSzerkesztés

4Ha életben maradt a Vermáron.
5Ha Wrex meghalt a Vermáron.

Helyszínek Szerkesztés

A játékban gyalogosan is bejárható főbb területek, melyek a küldetések és missziók helyszínéül szolgálnak.

Főbb helyszínek Szerkesztés

További helyszínek Szerkesztés

1Szükséges hozzá a Hűbérúr letölthető tartalom megléte.
2Szükséges hozzá a Normandia becsapódási helye letölthető tartalom megléte.
3Szükséges hozzá az Érkezés letölthető tartalom megléte.
5Szükséges hozzá a Firewalker csomag letölthető tartalom megléte.

Járművek Szerkesztés

A játékban előforduló főbb járművek. A vastaggal kijelölt járműveket irányíthatjuk a játék folyamán.

Zene Szerkesztés

Bővebben: A Mass Effect 2 zenéi

A játékban hallható zenéket összesen hat albumon adták ki. Ezek a következők:

  • Mass Effect 2 Original Videogame Score
  • Mass Effect 2: Atmospheric
  • Mass Effect 2: Combat
  • Mass Effect 2: Kasumi's Stolen Memory
  • Mass Effect 2: Overlord
  • Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker

Kapcsolódó média Szerkesztés

Játékok Szerkesztés

A játék előző része 2008-ban míg befejező darabja 2010-ben került kiadásra. Emellett mobil platformra is kiadtak a történethez szorosan kapcsolódó játékot Mass Effect Galaxy címmel.

Könyv Szerkesztés

A játékhoz kapcsolódó könyvet 2008-ban adtak ki Mass Effect: Felemelkedés címmel.

Képregények Szerkesztés

Több képregény is készült a Mass Effect 2 történetéhez:

Film Szerkesztés

A játékhoz kapcsolódó animációs filmet 2012-ben adták ki Mass Effect: Paragon Lost címmel.

Akciófigurák Szerkesztés

Lásd még Szerkesztés

Hivatkozások Szerkesztés

  1. http://social.bioware.com/forum/1/topic/129/index/4471653&lf=8
  2. http://ps3.ign.com/articles/114/1140492p1.html
  3. http://social.bioware.com/forums/forum/1/topic/103/index/5545910&lf=8
  4. http://blog.us.playstation.com/2011/01/18/mass-effect-2-on-ps3-out-now-on-blu-ray-and-psn/
  5. http://social.bioware.com/forum/1/topic/103/index/5188310
  7. http://www.joystiq.com/2010/12/17/mass-effect-2s-ps3-exclusive-comic-how-it-works/
  8. http://social.bioware.com/forum/1/topic/292/index/5776049/1
  9. http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/01/27/bioware-working-on-patch-for-mass-effect-2-ps3-save-glitch.aspx
  10. http://xboxlive.ign.com/articles/109/1096975p1.html
  11. http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=250971
  13. http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2010/12/21/mass-effect-2-demo-hits-playstation-3.aspx